محققان رکورد جهانی ارتباطات رمزنگاری‌شده کوانتومی را شکستند!

تیمی تحقیقاتی در پکن موفق شد رکورد ارتباطات کوانتومی رمزنگاری‌شده را بشکند؛ اقدامی که می‌تواند به ایجاد شبکه‌های ارتباطی هک‌نشدنی کمک کند.

به‌گزارش Eurasian Times، محققان پکن رکورد جهانی ارتباط مستقیم امن کوانتومی موسوم به QSDC را با مسافت ۱۰۲٫۲ کیلومتر (۶۴ مایل) ثبت کردند. این در حالی است که رکورد قبلی در این زمینه ۱۸ کیلومتر (۱۱ مایل) بود. Long Guilu، رهبر این تیم تحقیقاتی، در نشریه‌ی Nature نوشت:

سرعت انتقال بسیار آهسته بود و به ۰٫۵۴ بیت‌برثانیه می‌رسید؛ اما این سرعت برای رمزنگاری پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری (۱۹ مایلی) کافی بود. این کار درنهایت می‌تواند به ایجاد ارتباطات هک‌نشدنی منجر شود؛ زیرا امکان شناسایی فوری هرگونه تلاش برای استراق‌سمع در یک خط کوانتومی وجود دارد.

Engadget می‌گوید QSDC از اصل درهم‌تنیدگی برای ایمن‌سازی شبکه‌ها بهره می‌برد. فیزیک کوانتوم حکم می‌کند که ذرات درهم‌تنیده به‌هم متصل شوند؛ به‌طوری‌که اگر ویژگی‌های یکی از ذرات را با اندازه‌گیری آن تغییر دهید، ذرات دیگر نیز به‌سرعت تغییر خواهند کرد که این ویژگی هک‌شدن این نوع ارتباطات را درعمل غیرممکن می‌کند.

ذرات کوانتومی ازنظر تئوری، حتی اگر چند سال نوری از هم فاصله داشته باشند، همچنان به‌ یکدیگر متصل باقی خواهند ماند؛ بنابراین، باید امکان استفاده از چنین سیستم‌هایی در فواصل دور باید وجود داشته باشد.

این تیم تحقیقاتی رکورد قبلی فیبر را نیز ثبت و طرحی از سیستمی فیزیکی با پروتکلی جدید را برای دستیابی به مسافت‌ طولانی‌تر ابداع کرد. این محققان با حذف «زیرسیستم جبرانِ فعالِ پیچیده» که در مدل قبلی استفاده شده بود، آن را ساده‌تر کردند. این اقدام نرخ خطای بیت کوانتومی بسیار پایین (QBER) و پایداری طولانی‌مدت دربرابر نویزهای محیطی را امکان‌پذیر می‌کند؛ درنتیجه، سیستم می‌تواند رمزگشایی پیام‌های رمزنگاری‌شده را غیرممکن سازد.

این ویژگی به‌نوبه‌ی خود به محققان اجازه داد تا فیبر را از ۲۸٫۳ کیلومتر به رکورد ۱۰۲٫۲ کیلومتر گسترش دهند. این تیم تحقیقاتی در نشریه‌ی Nature نوشت: این آزمایش نشان می‌دهد که ارتباط مستقیم کوانتومی بین‌شهری ازطریق فیبر با فناوری امروزی امکان‌پذیر است.

 

منبع: وب سایت زومیت

جهت به اشتراک گذاری این مطلب روی رسانه مورد نظر کلیک کنید.

ارتباط با ما

جهت خرید آنتی ویروس و ضد باج افزار و مشاهده محصولات ما اینجا کلیک کنید.

آنتی ویروس و ضد باج افزار

کاوش پردازش کارگزار فناوری اطلاعات

جشنواره فروش سرور HP

جهت دریافت اطلاعیه جشنواره پیش رو فرم رو برو را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سیستم باتری مانیتورینگ آرکا

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

لینک دانلود

جهت نمایش لینک های دانلود اطلاعات زیر را تکمیل نمایید.

Call Now Button