مقالات کارگزاری فناوری اطلاعات – پذیرش تجارت الکترونیک در بنگاه های ایران

نویسندگان: موحدی، مسعود ؛ زمانیان، مصطفی ؛

توسعه روزافزون کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه فعالیت های صنعتی و اقتصادی، در کنار تغییرات اساسی و ساختاری که در سازمان ها به دنبال دارد، لزوم توجه به نحوه بکارگیری این فناوری در سازمان ها را بیش از پیش ضروری می کند.  توجه به این موضوع در مورد بنگاه های کوچک و متوسط به دلیل شرایط و ویژگی های خاص سازمانی و حساسیت بیشتر آنها نسبت به تغییرات محیطی، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از سوی دیگر صاحبه نظران موضوع بر این باورند که پیاده سازی، فرآیند پیچیده ای است که مراحل مختلفی را شامل می شود و پذیرش، به عنوان یکی از گامهای اساسی، نقش مهم و کلیدی را در فرآیند پیاده سازی ایفا می کند.

در این مطالعه با مروری بر دیدگاههای مختلف مورد توجه در مدل های ارائه شده در حوزه پذیرش تجارت الکترونیکی، پنج مدل برجسته در ادبیات موضوع یعنی مدل پذیرش فناوری (TAM)، نظریه رفتار برنامه ریزی شده (TPB)، نظریه انتشار نوآوری (IDT)، مدل متحد پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات (UTAUT) و مدل ترکیبی TAM/TPB/IDT را معرفیمی کنیم. سپس نتایج تحقیق می دانی که با هدف مقایسه کارایی مدل های انتخابی تبیین عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیکی در سطح کارگزاریها و نمایندگی های بیمه ای شهر تهران (به عنوان بخشی از بنگاه های کوچک و متوسط) انجام گرفته است ارائه می گردد.

لازم به ذکر است که نتایج حاصل از مطالعه می دانی انجام گرفته نشان داد که قدرت تبیین مدل ترکیبی TAM/TPB/IDT در مقایسه با سایر مدل های مورد مقایسه، بیشتر است. همچنین نتایج این مطالعه، تایید نمود که مدل های ترکیبی در مقایسه با مدل های پایه ای، از قدرت بیشتری برخوردارند. علاوه بر این، نتایج این مطالعه، برتری مدل پایه ای TAM را در مقایسه با سایر مدل های پایه ای (مورد آزمون) که در تعداد زیادی از مطالعات به آن اشاره شده است را تایید نمود.

منبع:noormags

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارگزار فناوری اطلاعات کاوش پردازش

جهت به اشتراک گذاری این مطلب روی رسانه مورد نظر کلیک کنید.

ارتباط با ما

جهت خرید آنتی ویروس و ضد باج افزار و مشاهده محصولات ما اینجا کلیک کنید.

آنتی ویروس و ضد باج افزار

کاوش پردازش کارگزار فناوری اطلاعات

جشنواره فروش سرور HP

جهت دریافت اطلاعیه جشنواره پیش رو فرم رو برو را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سیستم باتری مانیتورینگ آرکا

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

لینک دانلود

جهت نمایش لینک های دانلود اطلاعات زیر را تکمیل نمایید.

Call Now Button