تجارت الکترونیک چیست

تجارت الکترونیک چیست؟ – معرفی جامع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک خرید و فروش کالا و خدمات یا انتقال وجه یا داده از طریق یک شبکه الکترونیکی و در درجه اول اینترنت است. این مبادلات تجاری چند نوع هستند. تجارت‌به کسب و کار (B2B)، تجارت‌به مصرف کننده (B2C)، مصرف کننده‌به مصرف کننده، و یا مصرف کننده به تجارت.

تجارت الکترونیک چگونه کار می کند؟

تجارت الکترونیک چگونه کار می‌کند

تجارت الکترونیک چگونه کار می‌کند

این حوزه با اینترنت کار میکند. مشتریان برای مرور و ثبت سفارش محصولات یا خدمات از طریق دستگاه های خود به یک فروشگاه آنلاین دسترسی دارند.

با ثبت سفارش، مرورگر بین مشتری با سرور میزبان ارتباط برقرار می کند. داده های مربوط به سفارش به یک کامپیوتر مرکزی معروف به مدیر سفارش منتقل می شود. سپس به پایگاه های داده ای که سطوح موجودی را مدیریت می کنند، ارسال می شود و یک کامپیوتر بانکی در نهایت به مدیر سفارش باز می گردد. این برای اطمینان از کافی بودن موجودی فروشگاه و وجه مشتری برای پردازش سفارش است.

انواع تجارت‌ الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک

تجارت این حوزه شامل 6 نوع میباشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تجارت بین کسب و کارها (B2B): به تبادل الکترونیکی محصولات، خدمات یا اطلاعات بین مشاغل اشاره دارد. مانند دایرکتوری‌های آنلاین و وب‌سایت‌های تبادل کالا که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد محصولات، خدمات و اطلاعات را جستجو کنند و از طریق واسط‌های الکترونیکی مبادلات را آغاز کنند.

تجارت‌ به مصرف کننده (B2C): بخش خرده فروشی تجارت الکترونیکی در اینترنت است. زمانی است که کسب و کارها محصولات، خدمات یا اطلاعات را مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشند.

مشتری به مصرف کننده (C2C): نوعی تجارت الکترونیکی است که در آن مصرف کنندگان محصولات، خدمات و اطلاعات را با یکدیگر به صورت آنلاین مبادله می کنند. این تراکنش‌ها عموماً از طریق شخص ثالثی انجام می‌شود که بستر آنلاینی را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها بر روی آن انجام می‌شود.

مشتری به کسب و کار (C2B): نوعی تجارت الکترونیکی است که در آن مصرف کنندگان محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین در دسترس شرکت ها قرار می دهند تا بتوانند در آن مناقصه و خرید کنند. این مدل برخلاف تجارت سنتی B2C است.

تجارت به اداره (B2A): به معاملاتی گفته می شود که به صورت آنلاین بین شرکت ها و اداره دولتی یا ارگان های دولتی انجام می شود. بسیاری از شاخه های دولت به انواع مختلف خدمات یا محصولات الکترونیکی وابسته هستند. این محصولات و خدمات اغلب مربوط به اسناد قانونی، ثبت، امنیت اجتماعی، داده های مالی و اشتغال است.

مشتری به مدیریت (C2A): به معاملاتی اطلاق می شود که به صورت آنلاین بین مصرف کنندگان و اداره دولتی یا ارگان های دولتی انجام می شود. دولت به ندرت محصولات یا خدماتی را از افراد خریداری می کند.

تجارت‌ الکترونیک سیار چیست؟

تجارت الکترونیک سیار

تجارت الکترونیک سیار

تجارت الکترونیکی سیار (m-commerce) اصطلاحی است که معاملات فروش آنلاین را توصیف می کند که از دستگاه های الکترونیکی بی سیم مانند تلفن های همراه یا لپ تاپ استفاده می کنند. این دستگاه‌های بی‌سیم با شبکه‌های رایانه‌ای که توانایی انجام خرید آنلاین کالا را دارند، تعامل دارند. تجارت الکترونیک سیار تنها یکی از زیرمجموعه های متعدد تجارت الکترونیک است.

مزایا تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک

  1. دسترسی: جدای از قطعی ها و تعمیرات برنامه ریزی شده، سایت های تجارت الکترونیک 24 ساعته در دسترس هستند و بازدیدکنندگان را قادر می سازد در هر زمان بگردند و خرید کنند.
  2. سرعت دسترسی: درحالی که سرعت خرید در فروشگاه های حضوری ممکن است کم بشود، سایت‌های تجارت الکترونیک به سرعت اجرا می‌شوند. صفحات محصولات و سبد خرید در چند ثانیه یا کمتر بارگیری می شوند. یک تراکنش تجارت الکترونیکی می تواند شامل چند کلیک باشد و کمتر از پنج دقیقه طول بکشد.
  3. در دسترس بودن گسترده: تجارت الکترونیکی برندها را قادر می سازد تا مجموعه وسیعی از محصولات را در دسترس قرار دهند که پس از خرید از یک انبار یا انبارهای مختلف ارسال می شود. مشتریان احتمالاً در یافتن آنچه می خواهند موفقیت بیشتری خواهند داشت.
  4. دسترسی بین المللی مشاغل: با تجارت الکترونیکی، کسب و کارها می توانند به هر کسی که می تواند به وب دسترسی داشته باشد، محصول بفروشد. این روش پتانسیل گسترش پایگاه مشتری یک کسب و کار را دارد.
  5. هزینه کمتر: کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی از هزینه‌های راه‌اندازی فروشگاه‌های فیزیکی مانند اجاره، موجودی و صندوق‌ها اجتناب می‌کنند. اما ممکن است هزینه های حمل و نقل و انبار را متحمل شوند.

معایب تجارت الکترونیک

معایب تجارت الکترونیک

معایب تجارت الکترونیک

  1. خدمت رسانی به مشتری محدود می‌شود: اگر مشتریان سؤال یا مشکلی در یک فروشگاه فیزیکی دارند، می توانند برای کمک به یک کارمند، صندوقدار یا مدیر فروشگاه مراجعه کنند. در یک فروشگاه تجارت الکترونیک، خدمات مشتری می تواند محدود باشد مانند اینکه سایت ممکن است فقط در ساعات خاصی پشتیبانی ارائه دهد.
  2. زمان انتظار برای محصول: در یک فروشگاه، مشتریان برای یک محصول پول می پردازند و با آن به خانه می روند. در تجارت آنلاین، مشتریان باید منتظر باشند تا محصول برای آنها ارسال شود. اگرچه با رایج شدن تحویل در روز بعد و حتی همان روز، زمان های حمل و نقل در حال کاهش است، اما آنی نیست.
  3. امنیت: هکرهای ماهر می توانند وب سایت هایی با ظاهری معتبر ایجاد کنند که ادعا می کنند محصولات شناخته شده را می فروشند. در عوض، این سایت نسخه‌های جعلی یا تقلیدی از آن محصولات را برای مشتریان ارسال می‌کند یا به سادگی اطلاعات کارت اعتباری را می‌دزدد. سایت‌های تجارت آنلاین قانونی نیز دارای ریسک هستند، به خصوص زمانی که مشتریان اطلاعات کارت اعتباری خود را نزد خرده‌فروش ذخیره می‌کنند تا خریدهای آتی را آسان‌تر کنند. اگر سایت خرده فروش هک شود، عوامل تهدید ممکن است اطلاعات کارت اعتباری را بدزدند.

تاریخچه تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک

تاریخ تجارت به هزاران سال پیش باز می گردد. در واقع، با مطالعه تجارت از منظر تاریخی، می توانید درک قابل توجهی از تمدن بشری ایجاد کنید. مسیرهای تجاری، جنگ بر سر دسترسی به منابع، و پیشرفت فناوری های کشتیرانی، در میان چیزهای دیگر، همگی تأثیر زیادی بر جامعه بشری داشته اند.

تاریخچه این حوزه کمی کوتاهتر است اما برای درک جامعه مدرن ما به همان اندازه مهم است. در حالی که تجارت الکترونیک یک پدیده نسبتاً جدید در زمینه تاریخی است، احتمالاً کمی قدیمی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

در واقع، اولین بار این اتفاق در سال 1972 رخ داد، زمانی که دانشجویان MIT از Arpanet استفاده کردند تا از همتایان خود در استنفورد مقداری مرجع خریداری کنند. این معامله در آن زمان غیرقانونی بود.

اندازه کسب و کارهای این حوزه

اندازه کسب و کارهای تجارت الکترونیک

اندازه کسب و کارهای تجارت الکترونیک

کسب و کار ها در این حوزه اندازه های مختلفی دارند.

بیایید به چهار مورد اصلی که احتمالاً با آنها برخورد می کنید نگاه بپردازیم.

  1. استارت‌آپ‌: استارت آپ یک کسب و کار یا پروژه در مراحل اولیه توسعه است که اغلب توسط یک کارآفرین برای دنبال کردن یک مدل کسب و کار نوآورانه ساخته می شود. به طور معمول یک استارتاپ کمتر از 100 کارمند دارد، با این حال استارتاپ اغلب نه بر اساس اندازه، بلکه بر اساس سودآوری تعریف می شود.
  2. کسب‌وکار کوچک: کسب‌وکارهای کوچک، شرکت‌های انفرادی هستند که محصولات یا خدمات را می‌فروشند و درآمد کمتری دارند و کارکنان کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ چند ملیتی دارند.
  3. کسب‌و‌کار متوسط: شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) که به عنوان کسب‌وکارهای «بازار متوسط» نیز شناخته می‌شوند، معمولاً بین 101 تا 500 کارمند دارند.
  4. کسب‌وکار سازمانی: کسب و کارهای سازمانی بزرگ می توانند بیش از 1000 کارمند داشته باشند و درآمد سالانه میلیاردی داشته باشند.

 

منبع: وب سایت techtarget ، techopedia ، bigcommerce و paykickstart

بیشتر بخوانید:

سئو چیست؟

دوربین مداربسته از گذشته تا حال!

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

جهت به اشتراک گذاری این مطلب روی رسانه مورد نظر کلیک کنید.

ارتباط با ما

جهت خرید آنتی ویروس و ضد باج افزار و مشاهده محصولات ما اینجا کلیک کنید.

آنتی ویروس و ضد باج افزار

کاوش پردازش کارگزار فناوری اطلاعات

جشنواره فروش سرور HP

جهت دریافت اطلاعیه جشنواره پیش رو فرم رو برو را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سیستم باتری مانیتورینگ آرکا