دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست؟

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) اقدامی است برای تبلیغ محصولات و خدمات از طریق کانال های دیجیتال مانند رسانه های اجتماعی، سئو، ایمیل و اپلیکیشن های موبایل. هر شکلی از بازاریابی که شامل دستگاه های الکترونیکی باشد، بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. می توان آن را به صورت آنلاین و آفلاین انجام داد. در واقع، هر دو نوع برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی جامع مهم هستند.

چگونه دیجیتال مارکتینگ باعث موفقیت کسب و کار در دنیای مدرن می شود؟

از دیدگاه کلی، بازاریابی به معنای شناسایی نیازهای مشتری است. این یک وظیفه به ویژه در زمینه کسب و کار است، زیرا  بازاریابی موفق می تواند منجر به جذب مشتری شود. چرخه بازاریابی سنتی شامل تجزیه و تحلیل جهت گیری بازار، ترکیب محصول و محیط کسب و کار است. اگرچه بازاریابی ریشه های عمیقی در تاریخ و فرهنگ کسب و کار دارد، بازاریابی دیجیتال یک روش نسبتاً جدید است.

با پیشرفت فناوری دیجیتال از جمله استفاده گسترده و فراگیر از رایانه ها و تلفن های هوشمند کسب و کارها شروع به آزمایش تاکتیک های بازاریابی جدید کردند به همی دلیل بازاریابی دیجیتال متولد شد.

اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور خلاصه، دیجیتال مارکتینگ به هر روش بازاریابی گفته می شود که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود. این شامل تلاش های بازاریابی آنلاین است که در اینترنت انجام می شود. در فرآیند انجام بازاریابی دیجیتال، یک کسب و کار ممکن است از وب سایت ها، موتورهای جستجو، وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی، ویدئو، ایمیل و کانال های مشابه برای دستیابی به مشتریان استفاده کند.

بر خلاف بازاریابی سنتی که به عنوان ارتباطات “یک طرفه” از آن یاد می شود، بازاریابی دیجیتال یک فرآیند همیشگی و در حال تغییر و پویا است. در بازاریابی سنتی، مشتریان نمی توانند از طریق بیلبورد یا تبلیغات چاپی با کسب و کار تعامل داشته باشند، در حالی که بازاریابی دیجیتال راهی برای ارتباط دو طرفه بین یک کسب و کار و مشتریان واقعی آن فراهم می کند.

از استارت‌آپ‌ها تا کسب‌وکارهای سازمانی، یک رویکرد بازاریابی دیجیتال چند وجهی می‌تواند به مزایای تجاری قابل توجهی برای آنها منجر شود. استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق به طور کلی شامل ترکیبی از روش‌های مختلف از جمله تبلیغات آنلاین، بهینه‌سازی و بازاریابی برای موتورهای جستجو، بازاریابی و مدیریت رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا و غیره است.

روش های مختلفی برای انجام دیجیتال مارکینگ

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح گسترده است که کانال های مختلفی را برای ارتقای منافع تجاری به مشتریان احتمالی در بر می گیرد. بسته به نیازها و اهداف کسب و کار، راه های بی شماری برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد.

همانطور که گفته شد، چندین روش رایج برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد، از جمله:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO): سئو عملی برای بهبود رتبه در موتورهای جستجوی برای افزایش ترافیک آنلاین است.
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM): SEM از تبلیغات آنلاین پولی برای افزایش دید وب سایت در موتورهای جستجو استفاده می کند. SEM اغلب در ارتباط با SEO استفاده می شود.
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC): PPC یک روش آنلاین برای تبلیغات است که در آن یک کسب و کار تنها زمانی هزینه تبلیغات خود را پرداخت می کند که شخصی روی آنها کلیک کند.
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM): SMM عمل استفاده از کانال های رسانه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات تجاری است. استفاده از اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی، که اغلب به عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می شود، در SMM رایج است.
  • بازاریابی ایمیلی: بازاریابی ایمیلی به کسب و کارها این امکان را می دهد که محتوای تبلیغاتی و مارک تجاری را مستقیماً از طریق ایمیل برای مشتریان احتمالی ارسال کنند. استفاده از خبرنامه های خودکار در این زمینه رایج است.
  • بازاریابی وابسته: بازاریابی وابسته یک تمرین مبتنی بر عملکرد است که به اشتراک گذاری درآمد و پرداخت به ازای فروش (PPS) را در یک شبکه مشترک امکان پذیر می کند.
  • بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا به انتشار و توزیع متن، ویدئو یا مطالب صوتی برای مشتریان به صورت آنلاین اشاره دارد. وبلاگ‌ها، ویدئوها و پادکست‌ها روش‌های رایجی هستند که کسب‌وکارها می‌توانند در بازاریابی محتوا شرکت کنند.
  • تبلیغات بومی: تبلیغات بومی شامل ترکیب مواد بازاریابی در یک رسانه است که پیام اصلی و اهداف بازاریابی را به یک اندازه مهم می کند. محتوای حمایت‌شده، که در آن یک کسب‌وکار محتوای خود را در وب‌سایت دیگری پست می‌کند، روش رایج تبلیغات بومی است.

همانطور که لیست بالا نشان می دهد، راه های متعددی برای اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد. برای اکثر کسب و کارها، بازاریابی درونگرا موفق شامل استفاده از چندین روش بازاریابی دیجیتال است.

مزایای بازاریابی دیجیتال

با توجه به تنوع روش‌های بازاریابی دیجیتال، مزایای زیادی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد. در سطحی فراگیر، بازاریابی دیجیتال کسب و کارها را قادر می‌سازد تا در طول فعالیت‌های روزمره، مانند خواندن مقالات آنلاین، تماشای ویدیوها و غیره، به مشتریان دسترسی پیدا کنند.

به طور خاص تر، بازاریابی دیجیتال می تواند به کسب و کارها کمک کند تا به یکی از مزایای زیر دست یابند:

  • دسترسی جهانی: برخلاف روش‌های سنتی، بازاریابی دیجیتال لزوماً محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست. اینترنت برای مشتریان در سراسر جهان در دسترس است. این امر به کسب و کارها اجازه می دهد تا به مشتریانی که در کشور دیگری زندگی می کنند، بازاریابی و فروش کنند و بسیاری از موانع سنتی را از بین ببرد.
  • هزینه های کم: برای دستیابی به بازاریابی دیجیتال از طریق کانال های سنتی، یک هزینه ای وجود دارد. از سوی دیگر، جنبه های خاصی از بازاریابی دیجیتال را می توان با سرمایه گذاری اندک زمان و منابع به دست آورد. برای مثال، حتی کسب‌وکارهای کوچک یا نوپا می‌توانند یک وب‌سایت ایجاد کنند، رسانه‌های اجتماعی را مدیریت کنند و بلاگ‌ها را منتشر کنند، بدون این‌که پولی را از دست بدهند.
  • ROI قابل اندازه گیری: به منظور به حداکثر رساندن سود، کسب و کارها باید بازگشت سرمایه (ROI) را به دقت ارزیابی کنند. با بازاریابی سنتی، اندازه گیری ROI ممکن است دشوار و گاهی غیرممکن باشد. دیجیتال مارکتینگ، رهبران کسب‌وکار را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه برای افزایش درآمد و افزایش سود بگیرند.
  • هدف گذاری بهبود یافته: بازاریابی دیجیتال به کسب و کارها اجازه می دهد تا مشتریان بالقوه را هدف قرار دهند. با درگیر کردن مشتریان در یک جغرافیا، صنعت یا کانال اجتماعی خاص، کسب و کارها شانس بسیار بیشتری برای دستیابی به جمعیت هدف خود دارند.
  • سازگاری پویا: استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال بسیار انعطاف‌پذیر هستند و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا در صورت نیاز مسیر خود را تنظیم کنند. برخلاف بازاریابی سنتی و بلندمدت، کسب‌وکارها می‌توانند تلاش‌های دیجیتالی خود را در لحظه تنظیم کنند و در صورت لزوم، امکان چرخش سریع برای تحقق فرصت‌های تجاری را فراهم کنند.
  • اتصال فوری: قبل از خرید، بعضی مشتریان معمولاً تحقیقات آنلاین انجام می دهند و بررسی ها را ارزیابی می کنند. اولین مرحله در این فرآیند معمولاً با یک موتور جستجو شروع می شود. به این ترتیب، کسب‌وکارهایی با استراتژی‌های توسعه یافته SEO، SEM و PPC می‌توانند بلافاصله با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

به طور کلی، مشاغل با هر شکل و اندازه ای می توانند از طریق استفاده موثر از روش های بازاریابی دیجیتال به مزایای قدرتمندی دست یابند. علاوه بر این، هزینه بازاریابی دیجیتال را می توان برای هر کسب و کار خاص تنظیم کرد و بسیاری از موانع را برای ورود به روش های سنتی از بین برد. با مزایای بسیار زیادی که تقریباً با هر بودجه ای در دسترس است، منطقی است که چرا بسیاری از مشاغل با تلاش های بازاریابی دیجیتال موفق می شوند.

هزینه بازاریابی دیجیتال چقدر خواهد بود؟

پاسخ ساده این است که برای هر بودجه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد. انعطاف‌پذیری استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال تقریباً برای هر اندازه کسب‌وکار، از کوچک تا بزرگ، مزایایی را به همراه دارد. با چنین طیف وسیعی از روش‌ها و استراتژی‌ها، نمی‌توان یک برچسب قیمتی یکسان برای بازاریابی دیجیتال ارائه کرد.

در عوض، بررسی هزینه های بازاریابی دیجیتال برای سطوح مختلف کسب و کار مفید است، زیرا شرکت های کوچک کمتر از شرکت های بزرگتر هزینه می کنند. مثلا:

  • بازاریابی دیجیتال پایه: استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک معمولاً بودجه زیادی برای بازاریابی دیجیتال ندارند. بنابراین، این کسب‌وکارها بر روش‌های کم‌هزینه تمرکز می‌کنند، معمولاً از وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای افزایش درآمد با قیمت پایین استفاده می‌کنند.
  • بازاریابی دیجیتال متوسط: کسب‌وکارهای متوسط ​​معمولاً دارای جریان‌های درآمدی هستند و این امکان را دارند که بیشتر در بازاریابی دیجیتال هزینه کنند. اینجاست که SEO، SEM، PPC و بازاریابی ایمیلی شروع به رایج شدن می کنند.
  • بازاریابی دیجیتال پیشرفته: کسب و کارهای بزرگ یا سازمانی از بازاریابی دیجیتال به شیوه ای جامع و اغلب جهانی استفاده می کنند. این کسب‌وکارها معمولاً استراتژی‌هایی را در اکثر کانال‌های بازاریابی دیجیتال توسعه داده‌اند. این کسب و کارها اغلب منابع قابل توجهی را صرف توسعه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال در بسیاری از کانال های موجود می کنند.

همانطور که در بالا نشان داده شد، هزینه بازاریابی دیجیتال بر اساس اندازه کسب و کار، درآمد و اهداف بسیار متفاوت است. شرکت‌های کوچک‌تر اغلب با یک استراتژی اولیه شروع می‌کنند و روش‌های متوسط ​​یا پیشرفته را در ادامه راه توسعه می‌دهند. در نهایت، تقریباً برای هر کسب و کاری امکان ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی وجود دارد که نیازها و بودجه آنها را برآورده کند.

راه ایجاد و اجرا استراتژی بازاریابی دیجیتال

فرآیند ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال شامل مراحل بسیار و ملاحظات مورد نیاز است. در این زمینه، اختصاص زمان و منابع به برنامه ریزی و ایجاد حیاتی است. اطلاعات، تجزیه و تحلیل ها و تحقیقات جمع آوری شده در حین برنامه ریزی و ایجاد می تواند تأثیر فوق العاده ای در طول اجرا داشته باشد.

هر کسب و کاری نیازها و اهداف منحصر به فردی دارد. به همین ترتیب، ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال از کسب و کارها با یکدیگر تغییر خواهد کرد. اما در رویه رایج، بسیاری از کسب‌وکارها فرآیند مشابهی را برای ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به کار می‌برند که در زیر به آن اشاره شده است.

  • شناسایی اهداف بازاریابی: اولین گام در این فرآیند شامل شناسایی اهداف خاص، مانند افزایش فروش، تولید سرنخ، شناسایی برند یا افزایش مشترکین است.
  • درک بازاریابی دیجیتال توسط مشتریان: برای به حداکثر رساندن مزایای دیجیتال مارکتینگ، درک فرآیند فروش دیجیتال و اینکه مشتریان دقیقا چگونه خریدهای دیجیتالی انجام خواهند داد، ضروری است.
  • مشتریان هدف را مشخص کنید: ایجاد یک هدف جمعیتی قوی با شخصیت های خریدار تصفیه شده به منزوی کردن مشتریان ایده آل برای خرید کالاها یا خدمات تجاری کمک می کند.
  • کانال های بازاریابی را انتخاب کنید: با داشتن شخصیت های جمعیت شناختی و خریدار هدف، شناسایی بهترین کانال های بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به مشتریان ایده آل مهم است.
  • تعیین معیار های واضح: به منظور ارزیابی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، توصیه می شود معیارهای واضحی برای موفقیت ایجاد کنید و پیشرفت را در طول مسیر اندازه گیری کنید.
  • انجام تنظیمات لازم: پس از ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، نظارت بر پیشرفت به سمت اهداف و تنظیم در صورت نیاز بسیار مهم است.

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر باید نیازها و اهداف فردی کسب و کار مورد نظر را در نظر بگیرد. بر این اساس، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال که برای یک فروشگاه کوچک کار می‌کند، احتمالاً برای یک برند جهانی نامناسب است. خبر خوب این است که بازاریابی دیجیتال طیف گسترده ای از روش ها، کانال ها و استراتژی ها را ارائه می دهد. بنابراین، کسب‌وکارها با هر اندازه و تقریباً در هر صنعتی می‌توانند از بازاریابی دیجیتال تأثیر زیادی داشته باشند.

 

منبع: وب سایت ama و neilpatel

بیشتر بخوانید:

SIEM چیست و چه کاربردی دارد؟

جهت به اشتراک گذاری این مطلب روی رسانه مورد نظر کلیک کنید.

ارتباط با ما

جهت خرید آنتی ویروس و ضد باج افزار و مشاهده محصولات ما اینجا کلیک کنید.

آنتی ویروس و ضد باج افزار

کاوش پردازش کارگزار فناوری اطلاعات

جشنواره فروش سرور HP

جهت دریافت اطلاعیه جشنواره پیش رو فرم رو برو را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سیستم باتری مانیتورینگ آرکا

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

لینک دانلود

جهت نمایش لینک های دانلود اطلاعات زیر را تکمیل نمایید.

Call Now Button